Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa ympäristöystävällisen raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Palvelemme sekä kuluttaja- että yritysasiakkaita.
Ensimmäinen vuosineljännes oli haastava VR:n liiketoiminnoille. Kannattavuuttamme laskivat pitkään jatkuneet poliittiset lakot, merkittävän ratavaurion ja poikkeuksellisen pitkän pakkasjakson aiheuttamat kalustohaasteet ja kasvaneet kustannukset. Strategian toteuttaminen ja tuloskäänteen vauhdittaminen kilpailukykymme parantamiseksi jatkuvat määrätietoisesti.
Yritysten välinen vastuullisuusyhteistyö ottaa merkittävän askeleen eteenpäin, kun VR sitoutuu käyttämään yhtä paljon uusiutuvaa dieseliä junaliikenteessään kuin mitä UPM Plywoodin vanerin kuljetus Pelloksen tehtaalta Kouvolaan ja Kotkaan kuluttaa. Kyseessä on VR:n ensimmäinen rautatielogistiikan HVO (Hydrotreated Vegetable Oil)-konsepti, jossa asiakkaan kuljetusten päästöt saadaan Scope1 -päästöluokassa* lähes nollaan.
VR:n kaukoliikenteen juniin on tulossa kevään ja kesän aikana uusi, jopa viisi kertaa aiempaa nopeampi ja tasalaatuisempi langaton junaverkko. Uuden junaverkon tunnistaa nimeltä ”Uusi VR-wifi”. Radanvarren katvealueille tarvitaan myös lisää teleoperaattoreiden tukiasemia ja tiedonsiirtokapasiteettia.
Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa ympäristöystävällisen raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Palvelemme sekä kuluttaja- että yritysasiakkaita.
VR on voittanut uuden ostoliikennesopimuksen linja-autoliikennöinnin operaattorina eteläisessä Tukholmassa, Tyresön alueella. Sopimus on 10 vuoden mittainen ja alkaa kesäkuussa 2025. Sopimuksen arvo on noin 215 miljoonaa euroa.
Vuonna 2023 VR:n hiilikädenjälki eli positiivinen ilmastovaikutus oli noin 460 000 tCO2e, mikä vastaa noin 45 000 suomalaisen vuosittaista hiilijalanjälkeä.
Uudistettu vuosiraporttimme 2023 on julkaistu! Vuosiraportilla kerromme tarkemmin vuoden kohokohdista, vastuullisuustyöstä, yhtiön hallinnoinnista sekä taloudellisista luvuista.
Lue lisääTiesitkö, että Pohjolan Liikenteellä puhutaan ainakin 42 eri äidinkieltä? Eniten PL:n henkilöstöstä puhuu äidinkielenään suomea. Seuraavaksi eniten puhutaan viroa, venäjää, arabiaa ja somalia. Työpaikka on upean kansainvälinen!
Säännöllinen junaliikenne alkoi Helsingin ja Hämeenlinnan välillä 17. maaliskuuta 1862. Juhlimme siis VR:llä hiljattain 160-vuotissyntymäpäiväämme. Rautateillä on ollut keskeinen rooli suomalaisen yhteiskunnan kehityksessä – ja on edelleen.
2. toukokuuta 2024 Mediatiedotteet
30. huhtikuuta 2024 Pörssitiedotteet
25. huhtikuuta 2024 Mediatiedotteet