Gå direkt till innehållet

VR:s inrikes fjärrtrafik har ett rekordår – 15,3 miljoner tågresor och utmärkt kundnöjdhet

År 2024 gjordes 15,3 miljoner resor inom VR:s fjärrtågstrafik, vilket är 1,3 procent mer än 2023. Ocksĺ antalet passagerare ökade i december, dĺ 1,3 miljoner resor gjordes. Det är en ökning med 3,7 procent jämfört med motsvarande period förra året.

Ökningen jämfört med året innan berodde på att affärsresor med fokus på vardagar och fritidsresor blev allt populärare. Till exempel överskreds gränsen på 600 000 passagerare för första gången i Vasa och Joensuu. 

– Tågresandet är rekordpopulärt, och i synnerhet nattågen nådde en historiskt hög passagerarvolym i december. Samtidigt steg vår kundnöjdhet till en utmärkt nivå med en NPS på 53 i december. Tåget är framtidens hållbara färdsätt, och allt fler väljer det inte bara av miljöskäl utan också för passagerarnas trivsel, säger VR:s verkställande direktör Elisa Markula.

Upp till 95 procent av försäljningen inom inrikes fjärrtrafik sker via digitala servicekanaler, såsom vr.fi-webbtjänsten och VR Matka-mobilapplikationen. VR utvecklar sina tjänster tillsammans med sina kunder och har satsat mycket på digital utveckling och kundupplevelse. Under 2024 har det på basis av kundresponsen gjorts flera förbättringar, bland annat genom att förnya tågens wifi och förtydliga passagerarinformationen. Kundnöjdheten med Wi-Fi på tågen ligger på en högre nivå än tidigare, 3,7/5.

I VR:s godstrafik transporterades cirka 2,3 miljoner ton på järnväg i december. Volymen inom godstrafiken ökade i december med 2 procent från året innan. På järnvägen transporterades i fjol totalt 23,1 (23,4) miljoner ton gods, vilket är cirka en procent mindre än året innan. Den ekonomiska utvecklingen inom den tunga industrin har en betydande inverkan på efterfrågan på godstransporter, och volymfluktuationerna har varit snabba under 2024. 

Under julen gick tågen punktligt

År 2024 var 78 procent av de inhemska fjärrtågen punktliga, mätt med en noggrannhet på 5 minuter. Största delen av förseningarna, dvs. 46 procent, berodde på orsaker som hänförde sig till det spår som Trafikledsverket sköter, såsom banarbeten eller tillfälliga hastighetsbegränsningar, 30 procent på VR, såsom fel på tågverk och 24 % på andra orsaker, såsom skadegörelse.

Jultågstrafiken var utmärkt, även om det fanns många passagerare i trafiken. Punktligheten inom fjärrtrafiken var 80 procent i december. Tågförseningarna delades in i orsaker som hänförde sig till banan (42 %), VR-relaterade orsaker (31 %) och övriga orsaker (27 %).

Inom VR:s närtrafik var punktligheten 96 procent i december. Orsakerna till förseningarna delades in i andra orsaker (51 %), spårrelaterade orsaker (33 %) och VR-relaterade orsaker (16 %).

I fjol var beläggningsgraden för passagerarplatser i fjärrtågstrafiken i Finland 47,5 procent.

VR etusivu VR Transpoint etusivu VR Fleetcare etusivu VR Group