Gå direkt till innehållet

Premiär för första gröna tåget - finska VR vill skapa positiv tågtrend i Sverige

Idag börjar det första gröna tåget rulla på sträckan Stockholm-Göteborg, sedan den finländska statliga tågoperatören VR köpt MTRX som ett steg i sin nordiska expansion. Jämfört med Sverige har finländare en mer positiv syn på tågresande i stort, enligt en undersökning från analysföretaget Nepa. Och medan finländare vill öka sitt tågresande är situationen den motsatta i Sverige. Det vill VR ändra på.

I maj blev affären klar när den finländska trafikoperatören VR:s köp av MTRX slutfördes. Sedan dess har förändringsarbetet pågått och idag, den 26 augusti, börjar det första tåget som inte är MTRX-rött, utan VR-grönt, rulla på sträckan Stockholm-Göteborg med det nya varumärket. Biljettköp sker numera på www.vrresa.se.

– Våra mätningar visar att svenskar är mer negativt inställda till tågresande i allmänhet än i Finland, säger Elisa Markula, vd på VR Group. Resenärernas bild av tågresor påverkas av höga priser, inställda tåg och förseningar. Den här negativa upplevelsen tror vi att vi kan förbättra och skapa en mer positiv attityd till tåg.

MTRX, som nu har bytt namn till VR, har varit en utmanare på sträckan Stockholm-Göteborg sedan 2015. MTRX har också under åtta års tid haft de nöjdaste tågresenärerna i Sverige, enligt Svenskt Kvalitetsindex. I årets mätning var MTRX till och med det mest populära reseföretaget överhuvudtaget.

Även VR har ett mycket gott anseende bland resenärerna hemma i Finland, enligt en undersökning av analysföretaget Nepa. Undersökningen, som är genomförd både i Sverige och i Finland, visar också att tågresande i Sverige inte uppfattas lika positivt som i Finland. I Sverige överväger 61 procent möjligheten att ta tåget vid längre resor medan motsvarande siffra i Finland är 64 procent. Dessutom säger svenskarna att de vill åka mindre tåg framöver. När det gäller inrikes långdistansresor med tåg så planerar 12 procent av svenskarna att resa mindre med tåg och 7 procent vill resa mer. Motsvarande siffror i Finland är att 8 procent vill resa mer med tåg och bara 5 procent vill resa mindre.

– Det är med nöjda resenärer som vi kan få fler att välja tåget, vilket inte minst är viktigt ur hållbarhetssynpunkt, säger Elisa Markula. Erfarenheten i Finland och även från MTRX här i Sverige visar att det absolut går att få nöjda tågresenärer. Faktum är att Sverige och Finland är ganska lika som tågländer, både när det gäller väderförhållanden och infrastruktur samt i resmönster och punktlighet.

MTRX, som nu blir VR, har länge haft en bättre punktlighet på sträckan Stockholm-Göteborg än annan trafik. Under första halvåret 2024 var punktligheten 71 procent, vilket är 8 procentenheter högre än andra snabbtåg på sträckan. Det beror framför allt på att punktligheten sedan starten har prioriterats högt i företagets alla delar, hela vägen från trafikplaneringen till lokförare och servicevärdar. Dessutom är tågen moderna och väl anpassade för det nordiska klimatet.

– Vi behåller allt som gjort MTRX till tågresenärernas favorit åtta år i rad, tack vare alla engagerade MTRX-medarbetare, säger Elisa Markula. Samtidigt ska vi fortsätta att utveckla tågresandet i Sverige tillsammans.

Marknaden för kommersiell fjärrtågstrafik i Sverige är ungefär dubbelt så stor som i Finland. Det är därför en intressant marknad för VR. Under de senaste åren har VR förändrats från att vara en statlig tågoperatör med verksamhet enbart i Finland till en kommersiell aktör på den konkurrensutsatta nordiska trafikmarknaden, där reseupplevelsen är en avgörande konkurrensfaktor. VR har även sedan 2022 etablerat sig inom upphandlad kollektivtrafik i Sverige. Exempelvis blev det nyligen klart att VR kommer att driva trafiken åt Norrtåg AB.

Resultat och fakta om NEPA-undersökningen om tågresande i Sverige och Finland:

  • Svenskar som överväger möjligheten att åka tåg vid inrikes fritidsresor över 70 kilometer: 61 procent.
  • Finländare som överväger möjligheten att åka tåg vid inrikes fritidsresor över 70 kilometer: 64 procent.
  • 12 procent i Sverige planerar att resa mindre med tåg vid inrikes fritidsresor över 70 kilometer.
  • 7 procent i Sverige planerar att resa mer med tåg vid inrikes fritidsresor över 70 kilometer.
  • 5 procent i Finland planerar att resa mindre med tåg vid inrikes fritidsresor över 70 kilometer.
  • 8 procent i Finland planerar att resa mer med tåg vid inrikes fritidsresor över 70 kilometer.
  • VR:s NPS-värde, som mäter kundnöjdhet, ligger i Finland på +20, vilket är högre än de flesta reseföretag, såväl i Sverige som i Finland.
  • Undersökningen genomfördes av analysföretaget Nepa i Sverige och Finland under januari och februari 2024. Totalt intervjuades 1027 personer i Sverige och 1014 personer i Finland.
VR etusivu VR Transpoint etusivu VR Fleetcare etusivu VR Group