Siirry sisältöön

Raideinfra Oy:n yksityisraiteiden verkkoselostus 2026

1 Voimassaolo ja muutoksista tiedottaminen

Tämä Raideinfra Oy:n (”Raideyhtiö”) verkkoselostus on voimassa rautatieliikenteen aikataulukauden 2026, 14.12.2025–12.12.2026.

Muutoksista tehdään merkintä tämän verkkoselostuksen etusivulle.

2 Rataverkko

2.1 Rataverkon kuvaus, laatu ja laajuus

Rautatieliikennepaikat ovat lueteltu tämän sivun lopussa.

Raiteistokaavioissa on annettu tiedot raiteiden teknisistä suurimmista nopeuksista sekä ohjaus-, hallinta- ja merkinantojärjestelmän laitteista. Raiteistokaaviot ovat saatavilla Väyläviraston ylläpitämästä extranet-palvelusta osoitteesta https://extranet.vayla.fi (mahdolliset puuttuvat kirjautumistunnukset saa Väylävirastolta).

Rataverkko on toisen ja ensimmäisen luokan liikenteenohjauksen aluetta, jotka on esitetty raiteistokaavioissa. Liikennöinti on aina vaihtotyötä. Rataverkon haltija antaa käyttösopimuksella luvan vaihto- ja ratatyöhön, jonka lisäksi ensimmäisen luokan liikenteenohjauksen alueella vaihto- ja ratatöihin on oltava myös liikenteenohjauksen lupa Väyläviraston ohjeen ”Junaliikenteen ja vaihtotyön turvallisuussäännöt (Jt)” mukaisesti.

Rataverkolla kaluston suurin akselipaino on 225 kN tai valtion rataverkolta/-lle liikennöivällä kalustolla Väyläviraston valtion rataverkolle antaman luvan mukainen. Jos raiteen suurin sallittu akselipaino on ratateknisistä syistä alempi, se osoitetaan Vaihto- ja ratatyörajoite -merkillä.

Radan merkit ja merkinnät sekä opasteet ovat samanlaiset ja tarkoittavat samaa kuin Väylävirasto ohjeistaa valtion rataverkolle.

Rataverkolla tehtävästä työstä aiheutuvat keskeytykset liikennöinnille merkitään valtion rataverkolle annetun Väyläviraston ohjeen ”Ratatekniset ohjeet (RATO) osa 17, Radan merkit ja merkinnät” mukaisesti.

Rataverkon vaihdealueilla pienin kaarresäde on 150 m, raiteiden pienin kaarresäde on 150 m.

Rataverkon raiteista osalla on sähköistys ja sähköistysjärjestelmänä on 25kV/50 Hz AC.

Kaikki tässä verkkoselostuksessa viitatut Väyläviraston ohjeet löytyvät osoitteesta: https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/OL/rautatieohjeet.pdf 

2.2 Rataverkon käyttämisen edellytykset

Rataverkolla liikennöimisen edellytys on tämän verkkoselostuksen kohdan 4 mukaisen rataverkon käyttösopimuksen tekeminen.

Liikennöinnissä on noudatettava kohdan 8 mukaisia Raideyhtiön Rataverkon vaihto- ja ratatyön turvallisuusohjeita.

Rataverkolla liikkuvalla henkilöllä tulee olla näkyvillä henkilökortti ja suojavaatetus, josta kyseisen henkilön työnantaja on tunnistettavissa.

Kääntöpöytien käyttöohjeet ovat kääntöpöytien yhteydessä.

2.3 Rataverkon käyttämisen rajoitukset

Rataverkon ratatyöt voivat rajoittaa rataverkon käyttöä.

Myös erilaiset tekniset viat, rataverkon ominaisuudet, vauriot tai onnettomuudet voivat aiheuttaa rajoituksia rataverkon käyttöön.

Höyryveturilla ja sellaisella kalustolla, joka saattaisi aiheuttaa palovaaran, ei saa liikennöidä ilman liikennepaikkakohtaisen yhteyshenkilön lupaa.

Vaarallisia aineita ei saa kuljettaa ilman liikennepaikkakohtaisen yhteyshenkilön lupaa.

Yksiköiden tyhjäkäyntiä tulee välttää.

2.4 Rataverkon liikennöinnin prioriteettisäännöt

Rataverkko muodostuu useista erillisistä ja erilaisista liikennepaikoista. Liikenteen sujuvuuden varmistamiseksi rataverkolla priorisoidaan ensisijaisesti Väyläviraston rataverkon kapasiteettijaon mukaisen matkustajaliikenteen yksiköt ja toissijaisesti tavaraliikenteen yksiköt.

Palvelupaikoille liikennöivät yksiköt liikkuvat pääsääntöisesti palvelupaikkojen käytöstä sovittujen aikataulujen mukaisesti. Jos palvelut eivät ole aikataulutettuja, yksiköt liikkuvat saapumisjärjestyksessä. Yksiköiden tulee kaikin tavoin edesauttaa sujuvaa, turvallista ja esteetöntä liikennöintiä.

2.5 Kalustoyksiköitä koskevat vaatimukset

Rataverkolla saa liikennöidä kalustoyksiköllä, jolla on käyttöönottolupa ja joka on merkitty Liikenne- ja viestintäviraston (TRAFICOM) kalustorekisteriin.

2.6 Rataverkon muutokset

Raideyhtiö selvittää osana normaaleja prosessejaan rautatiejärjestelmän kannalta tarpeettomien raiteistojen poistamista kokonaan käytöstä. Seuraavat, pääosin jo kunnossapidosta poistetut raiteet on yhteistyössä Väyläviraston kanssa suunniteltu otettavaksi pois käytöstä aikataulukauden 2025 aikana:

Liikennepaikka

Raiteen tunnus

 

Liikennepaikka

Raiteen tunnus

Hamina

 R 025

 

Lahti

R 751

Hamina

R 056

 

Lahti

R 752

Helsinki (Pslt)

R905

 

Lahti

R 754

Iisalmi

R 038

 

Lahti

R 762

Kemi

V069/067-V059

 

Lahti

R 763

Kemi

V059-V073

 

Lahti

R756

Kemi

R 062

 

Lahti

R766

Kemi

R063

 

Lahti

R765

Kemijärvi

R025

 

Lahti

R764

Kemijärvi

R027

 

Lahti

R761

Kokkola

R 516

 

Lahti

R760

Kokkola

R 517

 

Lahti

R757

Kokkola

R V616-V618

 

Lahti

R758

Kokkola

R 525

 

Lahti

R759

Kokkola

R 525a

 

Lahti

R119

Kokkola

R 525b

 

Lahti

R108b

Kokkola

R 526

 

Lappeenranta

R 022

Kokkola

R 527

 

Lappeenranta

R 013

Kokkola

R 528

 

Lappeenranta

R113

Kokkola

R 529

 

Oulu

 R 252 

Komu

R 382

 

Pieksämäki

 R 632 

Kontiomäki

R887

 

Pieksämäki

 R 636 

Kontiomäki

R888

 

Pieksämäki, term

R 105

Kontiomäki

R889

 

Pieksämäki, term

R 124

Kuopio

R 309

 

Pieksämäki, term

R125

Kuopio

R 311

 

Rauma

R322

Kuopio

R 320

 

Soinlahti

R 297

Kuopio

Kääntöpöytä

 

Soinlahti

R 297a

Kuopio

R308

 

Soinlahti

R 298

Kuopio

R325

 

Varkaus

R114

Kuopio

R326

     

Kuopio

R327

     

Kuopio

R328

     

Kuopio

R321

     

Lisäksi liikennöinti Turun ratapihan raiteilla on päättynyt 30.9.2024 ja ne on poistettu käytöstä. Korvaavat Väyläviraston raiteistot on otettu käyttöön Turun Heikkilässä (tavararatapiha) osana Kupittaa-Turku-kaksoisraidehanketta.

Selvyyden vuoksi todetaan, että seuraavat raiteistot ovat siirtyneet Väylävirastolle ja sen turvallisuusluvan alle aikataulukauden vaihtuessa 15.12.2024:

Liikennepaikka

Raiteen tunnus

 

Liikennepaikka

Raiteen

tunnus

 

Liikennepaikka

Raiteen tunnus

Helsinki (Pslt)

R889

 

Kaipiainen

R029

 

Kontiomäki

R885

Helsinki (Pslt)

R910

 

Kaipiainen

R030

 

Kontiomäki

R875

Helsinki (Pslt)

R911

 

Kaipiainen

R031

 

Kontiomäki

V838 -> K-pöytä

Helsinki (Pslt)

R922

 

Kaipiainen

R032

 

Kontiomäki

Kääntöpöytä

Hyvinkää konepaja

V008 - V007

 

Kaipiainen

R032a

 

Kontiomäki

R870

Hyvinkää konepaja

V006 - V007

 

Kaipiainen

R038

 

Kontiomäki

R871

Hyvinkää konepaja

V008-V009

 

Kaipiainen

R033

 

Kontiomäki

R886

Hyvinkää konepaja

V009-V010

 

Kaipiainen

R034

 

Lahti

R 717

Hyvinkää konepaja

V010 - V033

 

Kaipiainen

R034a

 

Rauma

R321

Hyvinkää konepaja

V033 - V034

 

Kaipiainen

R035

 

Siilinjärvi

R011 (R607)

Hyvinkää konepaja

V034 - 037 R076

 

Kaipiainen

V039-V047

 

Tampere, terminaali

R 700

Hyvinkää konepaja

V037 - V038

 

Kemi

R 944

 

Tampere, terminaali

R 701

Hyvinkää konepaja

V038 - V039

 

Kemi

V976-puskin

 

Tampere, terminaali

R 702

Hyvinkää konepaja

V39 - R070

 

Kemi

O942-V955

 

Tampere, terminaali

R 703

Hyvinkää konepaja

V39 - R067

 

Kemi

V975-V976

 

Tampere, terminaali

R 704

Hyvinkää konepaja

R086

 

Kemi

R 942

 

Tampere, terminaali

R 705

Hyvinkää konepaja

R070

 

Kemi

V975-pöytä

 

Tampere, terminaali

R294+R706

Iisalmi, terminaali

R 024

 

Kemi

V955-V069/067

 

Tampere, terminaali

R707

Iisalmi, terminaali

R 025

 

Kemi

R 040

 

Tampere, terminaali

R730

Iisalmi, terminaali

R 026

 

Kemi

R 041

 

Tampere, terminaali

R731

     

Kemi

R 061

 

Tornio

R 010

     

Kemi

R 945

 

Tornio

R 011

     

Kemi

Kääntöpöytä

 

Tornio

R 061a

     

Kemijärvi

R026

 

Tornio

R 060

     

Kokkola

R 523

 

Tornio

R 062

     

Kokkola

R 524

 

Tornio

V103-V105

           

Turku, Heikkilä/tavararatapiha

R110

           

Turku, Heikkilä/tavararatapiha

R111

           

Turku, Heikkilä/tavararatapiha

R112

           

Vammala

R 045

           

Varkaus

R103y

2.7 Ratatyöt ja niiden vaikutus rataverkon käytettävyyteen

Raideyhtiön rataverkolla suoritetaan aikataulukaudella seuraavia ratatöitä, joilla on vaikutuksia liikennöintiin:

  • Käytöstä poistettujen Turun ratapihan kaikkien raiteiden purkaminen ja ottaminen pois käytöstä. Purut saatetaan loppuun pääosin vuonna 2025.
  • Pieksämäen konepaja joitain vaihteita ja raiteita uusitaan suuremmalle kiskopainolle vuoden 2025 aikana.
  • Oulu Nokela K30 vaihteiden vaihtoja suuremmalle kiskopainolle vuosina 2025–2026.
  • Hyvinkään konepajan raiteiden korjaukset pääosin kevään 2025 aikana.

Edellä mainitut ratatyöt ovat verkkoselostuksen julkaisuhetken paras arvio tämän verkkoselostuksen mukaisella aikataulukaudella toteutuvista töistä. Toteutus ja toteutuslaajuus riippuvat myös rahoituksesta. Verkkoselostusta päivitetään, kun ratatöiden ajankohdat ja niiden vaikutukset liikennöintiin tarkentuvat.

3 Rataverkolle pääsy

Rautatieliikenteen harjoittajat, jotka ovat tehneet rataverkon käyttösopimuksen Raideyhtiön kanssa saavat liikennöidä sopimuksessa sovituilla liikennepaikoilla ja raiteilla.

Rautatieliikenteen harjoittajilla on oltava Liikenne- ja viestintäviraston (TRAFICOM) myöntämä turvallisuustodistus ja toimilupa. Turvallisuustodistusta haetaan Liikenne- ja viestintävirastolta (TRAFICOM) tai Euroopan rautatievirastolta (ERA) ja toimilupaa Liikenne- ja viestintävirastolta (TRAFICOM) (http://www.rautatiemarkkinoille.fi/luvat-ja-todistukset).

Kalustoyksiköiden liikuttelu ilman turvallisuustodistusta on sallittua vain raideliikennelaissa säädetyin edellytyksin ja rataverkonhaltijan kulloinkin antaman erillisen menettelyohjeen mukaisesti.

Rautatieliikenteen harjoittajilla tulee olla riittävä vastuuvakuutus tai muu sitä vastaava järjestely.

4 Rataverkon käyttösopimus

Rataverkon käyttösopimuksella sovitaan liikennöinnistä aikataulukaudella 2026.

Käyttösopimus tehdään liikennepaikkakohtaisesti ja tarvittaessa raidekohtaisesti.

Rautatieliikenteen harjoittajan on ilmoitettava käyttösopimuksen tekemisen tarpeesta käyttösopimuksien yhteyshenkilölle viimeistään 31.7.2025.

Rataverkolla liikennöinti on mahdollista vain, jos rautatieliikenteen harjoittaja allekirjoittaa käyttösopimuksen viimeistään 14.10.2025. Rataverkko on 14.12.2024 saakka ollut Raideyhtiön emoyhtiön (VR-Yhtymä Oyj) hallinnoima, jonka jälkeen se on siirtynyt Raideyhtiön hallinnoimaksi (pois lukien Väylävirastolle siirtyneet raiteet). Ennen 15.12.2024 rautatieliikenteen harjoittajien kanssa allekirjoitetut ja voimassaolleet käyttösopimukset ovat siirtyneet VR-Yhtymä Oyj:ltä Raideyhtiölle ja ne pysyvät voimassa myös tämän verkkoselostuksen voimaantullessa ilman rautatieliikenteen harjoittajalta edellytettäviä toimenpiteitä. Selvyyden vuoksi todetaan, että käyttösopimukset eivät kuitenkaan ole enää voimassa siltä osin kuin ne ovat koskeneet 15.12.2024 alkaen Väylävirastolle siirtyneitä raiteita (ks. edellä kohta 2.6).

Kiireellisissä rataverkon käyttötapauksissa tulee ottaa yhteyttä käyttösopimuksien yhteyshenkilöön.

5 Ratakapasiteetin hakeminen

Rataverkolla ei jaeta ratakapasiteettia.Kapasiteetin jakomenettelyitä ollaan valmistelemassa siten, että ne astuvat voimaan sääntelyn mahdollistamassa aikataulussa. Kapasiteetin jakomenettelyt saattavat siten tulla voimaan jo tämän verkkoselostuksen mukaisella aikataulukaudella, jolloin ne tullaan päivittämään tähän verkkoselostukseen.

6 Palvelupaikkojen käyttöoikeus ja palvelujen tarjoaminen

Raideyhtiön rataverkolla tarjotaan seuraavia palvelupaikka-asetuksessa ja raideliikennelaissa tarkoitettuja palveluvelvoitteen alaisia palveluja, joiden kuvaukset hinnoittelumalleineen löytyvät kyseisen palvelun nimeä klikkaamalla avautuvasta linkistä. Jokaisen palvelun ostajan kanssa tehdään kyseistä palvelua koskeva sopimus. Kaikki esitetyt hinnat ovat alvittomia (alv 0%).

1. Tilavuokraustoiminta

2. Varikkosivuraiteet

3. Tavaraliikenneterminaalit

4. Järjestelyratapihat ja junanmuodostuslaitteet, mukaan lukien vaihtotyölaitteet

5. Huolto- ja kunnossapitopalvelut.

6. Tankkauspalvelu

7 Ratamaksut

Rataverkolla ei peritä ratamaksua tämän verkkoselostuksen mukaisella aikataulukaudella. Ratamaksumallia ollaan parhaillaan valmistelemassa ja ratamaksun periminen aloitetaan sääntelyn mahdollistamassa aikataulussa. Ratamaksujen periminen saatetaan siten aloittaa jo tämän verkkoselostuksen mukaisella aikataulukaudella, mikäli sääntely ja rautatiealan sääntelyelin sen mahdollistaa, jolloin Raideyhtiön ratamaksumalli tullaan päivittämään tähän verkkoselostukseen.

8 Rataverkon haltijan turvallisuusohjeet vaihto- ja ratatyöstä

8.1 Yleistä

Näitä ohjeita on noudatettava vaihto- ja ratatyössä Raideyhtiön rataverkon raiteilla.

Näiden ohjeiden lisäksi Raideyhtiön rataverkolla on noudatettava rataverkonhaltijan antamia liikennepaikkakohtaisia ohjeita (https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/yrityksemme/liiketoiminta/kiinteistot/yksityisraiteiden-verkkoselostus/liikennepaikkakohtaiset-ohjeet/).

Operointikielenä on käytettävä suomea.

Kaikesta raiteisiin ja niiden laitteisiin liittyvistä vioista ja poikkeamista sekä asioista, jotka voivat vaarantaa vaihto- tai ratatyön, vaunujen purkamisen tai kuormaamisen tai rataverkon palvelujen käyttämisen, on ilmoitettava VR:n operaatiokeskukseen, joka huolehtii asian tiedottamisesta tarvittaville tahoille.

8.2 Onnettomuus- ja vaaratilanteet

Onnettomuus- ja vaaratilanteesta on ilmoitettava yleiseen hätänumeroon 112.

Sähköistykseen liittyvistä onnettomuus- ja vaaratilanteista on ilmoitettava myös käyttökeskukseen.

8.3 Pätevyydet ja kelpoisuudet

Rautatieliikenteen harjoittajan ja ratatyöstä vastuullisen tahon on varmistettava, että heidän henkilöstöllään on tarvittava pätevyys ja kelpoisuus kyseiseen työhön.

8.4 Vaihtotyö

Vaihtotyötä saa tehdä vain rataverkon käyttösopimuksen tehnyt rautatieliikenteen harjoittaja.

Vaihtotyössä on noudatettava, mitä vaihtotyöstä ohjeistetaan valtion rataverkolle sekä viranomaismääräyksiä.

Vaihtotyössä on käytettävä kaluston käyttöjarruja.

Kalustoa ei saa pysäköidä siten, että se estää liikenteen paloteillä, rautatien tasoristeyksissä, alueilla, jotka on tarkoitettu tieliikenteen käyttöön raiteiden ylittämistä varten, eikä vaihdealueilla.

Pysäköidyn kaluston paikallaan pysyminen on varmistettava.

8.5 Rata- ja tulityö

Ratatyöllä tarkoitetaan työtä, joka:

  • tehdään siten, että kone tai sen osa saattaa ulottua raiteen aukean tilan ulottumaan (ATU),
  • vaikuttaa radan rakenteisiin tai laitteisiin,
  • vaatii jännitekatkon,
  • edellyttää vaihtotyön keskeyttämistä tai
  • vaikuttaa vaunujen purkamiseen/kuormaamiseen tai rataverkon palveluiden käyttämiseen.

Ratatyötä saa tehdä vain Raideyhtiön kanssa rataverkon kunnossapitosopimuksen tehnyt toimija.

Ratatyöstä vastuullisen toimijan on ennen työn aloittamista ja tarvittaessa työn aikana perehdytettävä työhön osallistuva henkilöstönsä tähän ohjeeseen ja kyseisen työn olosuhteisiin sekä työhön liittyviin vaaroihin.

Ratatyössä on noudatettava Raideyhtiön kunnossapitosuunnitelmaa.

Tulityöhön on saatava kirjallinen lupa rataverkon kunnossapitäjältä.

Ratatyöstä vastuullisen toimijan on:

  • Varmistettava ratatyön suojaaminen siten, että siitä ei aiheudu vaaraa vaihtotyölle eikä rataverkon palveluiden käyttämiselle.
  • Tarvittaessa estettävä vaihtotyö ja/tai palvelun käyttäminen.
  • Varmistettava, että ennen vaihtotyön ja/tai palvelun käyttämisen sallimista, ratatyön kohteena ollut alue on Raideyhtiön kunnossapitosuunnitelman mukaisessa kunnossa.

8.6 Vajaatoimintatilanteet

Vaihteen aukiajosta on ilmoitettava rataverkon kunnossapitäjälle.

Vaihteen aukiajon jälkeen on silmämääräisesti tarkastettava, voiko vaihdetta käyttää. Tarkastuksen perusteella on vaihto- ja ratatyö sekä mahdollisen rataverkon palvelun käyttäminen tarvittaessa estettävä tai, ellei havaita syytä, joka estää vaihto- tai ratatyön tai palvelun käyttämisen, varmistettava että vaihteessa vaihto- ja ratatyö tehdään enintään nopeudella 5 km/h.

9 Vastuut ja erimielisyyksien ratkaiseminen

Rautatieliikenteen harjoittaja vastaa rataverkolle aiheuttamastaan vahingosta sekä Raideyhtiölle aiheutuvasta välillisestä vahingosta.

Ratatyön tekijä vastaa rataverkolle aiheuttamastaan vahingosta sekä Raideyhtiölle aiheutuvasta välillisestä vahingosta.

Rataverkon haltijana Raideyhtiö vastaa rataverkon haltijuuteen kuuluvan tehtävän tai vastuun laiminlyönnistä rautatieliikenteen harjoittajan kalustolle tai kaluston kuormalle aiheutuvasta välittömästä vahingosta.

Rataverkolle ja palvelupaikoille pääsyyn liittyvät erimielisyydet on ratkaistava ensisijaisesti neuvottelemalla. Jollei asiassa päästä yksimielisyyteen, ratkaisee rataverkon haltija asian huomioiden tasapuolisuuden ja syrjimättömyyden. Mikäli asianosainen on tyytymätön rataverkon haltijan päätökseen, se voi hakea oikaisua sääntelyelimeltä tai saattaa asian sääntelyelimen tutkittavaksi raideliikennelain 151 §:n tai 152 §:n mukaisesti.

Jollei raideliikennevastuulaista muuta seuraa, tämän verkkoselostuksen ehtoja rikkovan tulee korvata sopimusrikkomuksen Raideyhtiölle aiheuttamansa välittömät vahingot, paitsi milloin sopimusehdon laiminlyönti johtuu ylivoimaisesta esteestä.

Rautatieliikenteen harjoittaja vastaa kuitenkin myös välillisistä vahingoista silloin, kun kysymyksessä on sen aiheuttama ympäristövahinko tai muu ympäristöhaitta. Esimerkki tällaisesta vastuusta on pilaantuneen maamassan puhdistamisesta aiheutuneiden kustannusten täysimääräinen korvaaminen Raideyhtiölle.

Jollei raideliikennevastuulaista muuta seuraa, Raideyhtiön mahdollinen korvausvastuu rajoittuu kaikissa tapauksissa 20 000 euroon.

Mikäli rikkomus perustuu tahallisuuteen tai törkeään tuottamukseen, korvataan Raideyhtiölle välittömien vahinkojen lisäksi myös välilliset vahingot.

10 Yhteystiedot

Kiireelliset asiat: VR:n operaatiokeskuksen kuljetuspäällikkö 0307 20568

Verkkoselostus ja turvallisuus sekä käyttösopimukset: Teemu Hyvönen, 040 8621401

Ratakapasiteetin jako ja ratamaksut: [Henkilö nimetään, kun ratakapasiteetin jako- ja ratamaksumenettelyt on julkaistu ja käyttöönotettu.]

Palveluiden yhteyshenkilöt: Mainittu kussakin palvelupaikan kuvauksessa erikseen

Sähköpostit ovat muotoa: [email protected]

Raideyhtiön omistamat rautatieliikennepaikat

Tarkat raiteistokaaviot liikennepaikoittain ovat saatavilla Väyläviraston ylläpitämästä Rata-tiedon extranet-palvelusta: https://extranet.vayla.fi. Mahdolliset puuttuvat kirjautumistunnukset saa Väylävirastolta täyttämällä seuraavalla sivustolla olevan käyttöoikeushakemuksen: https://vayla.fi/tietoa-meista/yhteystiedot/extranet   

Hamina
Helsinki (pslt)
Hyvinkää
Iisalmen teollisuusraiteet
Iisalmi (osin sähköistetty)
Imatra
Joensuu (osin sähköistetty)
Kemi
Kemijärvi
Kokkola
Komu
Kontiomäki
Kouvola (osin sähköistetty)
Kotka
Kuopio
Lahti
Lappeenranta
Oulu (osin sähköistetty)
Pieksämäki (osin sähköistetty)
Rauma
Riihimäki
Seinäjoki
Soinlahti
Tampere (osin sähköistetty)
Turku
Vammala
Varkaus
Yläkoski

VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu