Siirry sisältöön

VR:n lipunmyyntipisteet uudistuvat – tarjolla matkustusneuvontaa ja inspiraatiota

VR suunnittelee uudenlaista palvelukonseptia Helsingin ja Tampereen rautatieasemille. Uusi palvelukonsepti on luotu asiakkaiden toiveiden pohjalta, ja se tulee tarjoamaan matkustukseen liittyvää neuvontaa ja inspiraatiota. Matkalipun voi jatkossakin ostaa asemilta. Nykyisen muotoiset lipunmyyntipisteet tullaan muuttamaan uuden konseptin mukaisiksi syksyllä 2025. Yhtiö on tänään käynnistänyt muutosneuvottelut, joiden piirissä on 12 lipunmyyntipisteissä työskentelevää toimihenkilöä.

VR uusii asemilla toimivan asiakaspalvelun konseptiaan. Uusi palvelukonsepti on luotu asiakkaiden toiveita kuunnellen ja se tulee keskittymään henkilökohtaiseen neuvontaan sekä matkustusinspiraation tarjoamiseen. Yhtiö suunnittelee muuttavansa nykyiset lipunmyyntipisteensä Helsingin ja Tampereen asemilla uuden palvelukonseptin mukaisiksi ja on antanut tätä koskevan muutosneuvotteluesityksen tänään 23.9.2024. Muutosneuvottelut aloitetaan taloudellisista, tuotannollisista ja toimintojen uudelleenorganisoimistarpeesta johtuvista syistä. Neuvotteluiden piirissä on 12 VR-Yhtymä Oyj:n lipunmyyntipisteissä Helsingissä ja Tampereella työskentelevää toimihenkilöä.

Matkustajat voivat jatkossakin ostaa junalipun asemilta. Nykyiset lipunmyyntitoimistot palvelevat uuden palvelukonseptin käyttöönottoon saakka. Nykyään jo lähes 95 % junalipuista ostetaan digitaalisista palvelukanavista, ja vain alle 1 % perinteisistä lipunmyyntipisteistä. Lippuja kaukoliikenteen juniin voi ostaa esimerkiksi VR.fi-verkkopalvelusta, VR Matkalla –sovelluksesta, asemien lippuautomaateista, puhelimitse asiakaspalvelustamme, noin 350 R-kioskista kautta maan sekä junan konduktööriltä.

”Täysin uudenlainen palvelukonsepti pohjautuu asiakaskäyttäytymisen muutokseen ja asiakkaidemme toiveisiin. Suunnitteilla on luoda asemille inspiroivia kohtaamispaikkoja, joissa henkilökuntamme voi auttaa entistä kokonaisvaltaisemmin matkustamisen suunnittelussa. Uusi palvelukonsepti mahdollistaa aktiivisemman vuorovaikutuksen asiakkaiden kanssa. Haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden tutustua ja vaikuttaa palvelukehitykseemme sekä myös yhteistyökumppaneihimme. Toki tarjolla on myös ajankohtaista tietoa junien kulusta ja apua yllättäviin tilanteisiin.” kertoo Piia Tyynilä, VR:n kaukoliikenteestä vastaava johtaja.

Uuden konseptin mukainen palvelu lanseerataan Helsingin ja Tampereen asemille syksyllä 2025. Yhtiö jatkaa matkustajapalveluidensa kehittämistä edelleen vastaamaan yhä paremmin tulevaisuuden asiakastarpeisiin.


VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu