Siirry sisältöön
Junaraide

VR luopumassa yksityisraiteista – tavoitteena kilpailuneutraali toimintaympäristö

VR:n omistukseen on jäänyt historiallisista syistä yksityisraiteita, jotka siirtyvät joulukuussa uuteen tytäryhtiöön, Raideinfra Oy:hyn, sekä Väyläviraston hallintaan. VR edistää aktiivisesti omilla toimillaan raidemarkkinan kasvua ja kilpailua Suomessa sekä toimintaympäristön kilpailuneutraaliutta.

Yksityisraiteilla tarkoitetaan raiteita, jotka eivät ole Väyläviraston hallinnassa ja jotka eivät kuulu valtion rataverkkoon. Suomessa valtion rataverkon ylläpito, kehittäminen ja kunnossapito ovat Väyläviraston vastuulla. Yksityisraiteiden haltijoita ovat esimerkiksi teollisuusyritykset ja satamat. Myös VR-Yhtymä Oyj on omistanut yhteensä noin 60 kilometriä yksityisraiteita, mikä vastaa noin yhtä prosenttia valtion koko rataverkon pituudesta. Yksityisraiteet ovat pääosin liittyneet varikkokiinteistöihin, joiden omistuksesta VR on luopumassa.

VR:n yksityisraiteista noin 16 km siirtyy joulukuussa Väyläviraston omistukseen. Nämä raiteet sijaitsevat Väyläviraston hallinnoiman valtion rataverkon välittömässä läheisyydessä, palvellen mm. radan kunnossapitoa. Loput noin 44 km siirtyy Raideinfra Oy -tytäryhtiöön, jonka VR sääntelyn edellyttämällä tavalla perustaa. Raideinfra Oy:n omistukseen jää toistaiseksi pääosin sellaisia yksityisraiteita, jotka johtavat esimerkiksi junakaluston huoltotiloihin varikkojen edustalla. Ratkaisu on tarkoitettu vain väliaikaiseksi, sillä pidemmällä tähtäimellä tavoitteena on, ettei VR enää toimisi lainkaan ratainfran haltijana.

VR keskittyy junaliikenteen operointiin

VR keskittyy yhä vahvemmin ydinliiketoimintaansa matkustaja- ja tavaraliikenteen operaattorina. Ratainfran omistus ja junien liikennöinti erotettiin toisistaan jo vuonna 1995 VR:n yhtiöittämisen yhteydessä. Yksityisraiteista luopuminen on osa luonnollista jatkumoa tälle kehitykselle.

VR edistää aktiivisesti kasvavaa, kestävää ja kilpailuun perustuvaa raidemarkkinaa Suomessa. VR on jo aiemmin kertonut, että tavoittelee luopumista asema- ja varikkokiinteistöistään edistääkseen kilpailuneutraaliutta. VR on myös laittanut myyntiin ylimääräistä kalustoa; liikennekäyttöön soveltuvia vetureita sekä tavara- ja matkustajavaunuja. 

VR:n yksityisraiteiden siirto uuteen Raideinfra-tytäryhtiöön sekä Väylävirastolle tapahtuu rautatieliikenteen aikataulukauden vaihtuessa 15. joulukuuta 2024. Muutos omistussuhteissa toteutetaan niin, että vaikutukset yksityisraiteiden nykyisille käyttäjille, voimassa oleviin käyttösopimuksiin ja käytännön junaliikenteen operointiin minimoidaan.

Lue lisää VR:n toimista raidemarkkinan kasvun ja kilpailun edistämiseksi:

VR myy jälleen dieselvetureita liikennekäyttöön
VR kannattaa alueellisen ostoliikenteen järjestämistä työssäkäyntialueittain
VR luopuu vaiheittain asemakiinteistöjensä omistuksesta   
VR edistää kilpailua raideliikenteessä – myy 11 junayksikköä Suomen Lähijunat Oy:lle
VR edistää raideliikenteen kilpailua myymällä ratatyökoneiden huolto- ja vuokraustoiminnan Teräspyörälle
VR myy ylimääräisiä matkustajaliikenteen vaunuja
VR keskittyy tavaraliikenteessä rautatiekuljetuksiin – myy maantielogistiikan liiketoimintansa sijoitusyhtiö Mutaresille


VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu