
Pilotoimme kehokameroita VR:n lähiliikenteessä
Jaa
Kehokamera on työasuun kiinnitetty kamera, jonka konduktööri voi kytkeä päälle uhkaavassa tilanteessa. Kehokameroiden tarkoitus on ennaltaehkäistä uhka-, väkivalta- ja onnettomuustilanteita junissa, parantaa matkustajien ja junahenkilökunnan turvallisuutta sekä auttaa mahdollisten tapahtumien selvittämisessä jälkikäteen.
Junaliikenteen kameravalvonta ei itsessään ole uusi asia, sillä muun muassa junissa ja asemilla valvontakameroita on ollut jo pitkään. Kameravalvonnan tarkoitus on vahvistaa junamatkustajien sekä henkilökunnan turvallisuutta. Kehokameroiden tallentama kuva ja ääni sisältävät muiden valvontalaitteiden tallenteiden tavoin henkilötietoja, silloin kun kuvatut henkilöt ovat niistä tunnistettavissa. Tallenteiden käsittelyssä noudatetaan erityistä huolellisuutta tietosuojalainsäädännön näkökulmasta.
Hyviä kokemuksia Euroopasta
Konduktöörit ja lipuntarkastajat käyttävät kehokameroita esimerkiksi Ruotsissa, Sveitsissä, Saksassa, Alankomaissa ja Belgiassa. Osa VR:n Ruotsissa junissa ja asemilla työskentelevästä henkilökunnasta kantaa kehokameroita, jotka tallentavat kuvaa ja ääntä. Kamera ei ole päällä jatkuvasti, vaan työntekijä kytkee kameran päälle itse, jos huomaa turvallisuutta uhkaavan tilanteen olevan syntymässä tai jo alkaneen.
Samalla tavalla toimitaan myös 17.2. alkavassa pilotissa, joka toteutetaan VR:n lähiliikenteessä linjoilla D, H, M, R, T, G ja Z.
"Junamatkustus on Suomessa erittäin turvallista, mutta olemme huomanneet joukkoliikenteen henkilökuntaan kohdistuvien uhkien yleistyvän nyt muualla Euroopassa. Haluamme ennaltaehkäistä tätä kehitystä Suomessa ja yhtenä keinoja pilotoimme kehokameroiden käyttämistä", kertoo VR:n Suomen kaupunkiliikenteen turvallisuuspäällikkö Jaakko Rantala.
"Ruotsissa työntekijämme ovat kokeneet kameran kantamisen lisäävän turvallisuuden tunnetta ja rauhoittavan osan tilanteista, jotka olisivat voineet kärjistyä. Yli puolet kameroita käyttäneistä työntekijöistä Ruotsissa on kokenut turvallisuudentunteensa parantuneen ja lähes jokainen kehokameraa kokeillut työntekijä halusi jatkaa sen käyttöä. Kehokameroiden avulla voimme myös huolehtia niin konduktöörin kuin matkustajan oikeusturvasta uhkaavan tilanteen kohdalla", Rantala jatkaa.
Tietosuojasta pidetään huolta
Kehokameraa kantavilla työntekijöillä ei ole pääsyä tallennettuun videokuvaan. Vahvasti salattuihin videotallenteisiin on pääsy vain erikseen määritellyillä henkilöillä VR:n turvallisuusorganisaatiossa, ja he käsittelevät tallenteita vain perustelluista syistä vakavien ja uhkaavien tapahtumien selvittämiseksi.
Kehokamerasta informoidaan konduktöörien työasuissa. Pilottiin osallistuvat viisi lähiliikennekonduktööriä käyttävät tavallisen työasunsa kanssa liiviä, jossa on infoteksti siitä, että konduktööri voi tallentaa työssään videokuvaa ja ääntä. Myös VR:n tietosuojaselosteessa kerrotaan kehokameroiden käytöstä.
VR on arvioinut kameravalvontaa pohjautuen soveltuvaan tietosuojalainsäädäntöön ja yksityisyyden suojaa koskeviin lakeihin. Noudatamme henkilötietojen käsittelyssä EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (EU 2016/679) ja muuta henkilötietojen käsittelyyn liittyvää lainsäädäntöä. Vain erikseen määritellyillä turvallisuudesta vastaavilla henkilöillä on pääsy tallenteisiin. Kameraa kantava työntekijä tai ulkopuoliset eivät pääse käsiksi tallenteisiin, jotka on salattu ja kameran muisti vahvasti suojattu.