Siirry sisältöön

Hyvinkää–Hanko-rata sähköistyi – sähkövetoinen tavaraliikenne vähentää päästöjä

Hyvinkää-Hanko-radan sähköistyksen myötä VR:n sähkövetoinen tavaraliikenne on käynnistynyt rataosalla. Radan sähköistys tehostaa teollisuuden rautatiekuljetuksia sekä pienentää liikenteen hiilijalanjälkeä.

Sähköistetty Hyvinkää-Karjaa rataosuus on saanut käyttöönottoluvan ja ensimmäiset kaupallisen liikenteen sähkövetoiset tavarajunat on liikennöity Hangon satamaan maanantaiaamuna 3. helmikuuta.

"Sähkövetoinen raideliikenne on yksi konkreettisimmista keinoista vähentää logistiikan päästöjä ja edistää kestävää kehitystä. Rataosan sähköistämisen myötä olemme jälleen voineet lisätä sähkövetoista tavaraliikennettämme, ja voimme tarjota asiakkaillemme entistä vastuullisempia kuljetusratkaisuja", sanoo VR Transpointin kaupallinen johtaja Joni Lehtonen.

Sähkövetoinen liikenne parantaa logistiikkaketjun tehokkuutta kokonaisuudessaan, kun kuljetukset voidaan hoitaa yhdellä ja samalla veturilla ilman tarvetta vaihtaa sähköstä dieseliin tai päinvastoin kuljetuksen aikana. VR operoi rataosuudella tavaraliikennettä jatkossa pääsääntöisesti pelkällä sähkövedolla, ja kuljetuksissa hyödynnetään myös uusimpia ja suorituskykyisimpiä Vectron-sähkövetureita. VR:n käyttämä sähkö on fossiilitonta.

Sähköistys parantaa myös Hangon sataman palvelukykyä merkittävästi, sillä sataman saavutettavuus paranee. Asiakkaat hyötyvät entistä sujuvammista kuljetusratkaisuista sekä toimivasta satamakäsittelystä.

"Hangon Sataman palvelukyky paranee huomattavasti radan sähköistyksen myötä. Kuljetusreitti Hankoon tehostuu ja tulee ympäristöystävällisemmäksi, mikä on linjassa sekä sataman että EU:n ympäristötavoitteiden kanssa. Tästä on hyvä jatkaa tehokkaan kuljetusreitin edelleen kehittämistä tuotantolaitoksilta loppuasiakkaalle yhteistyössä kaikkien toimijoiden kanssa", kertoo Hangon Satama Oy:n toimitusjohtaja Anders Ahlvik.

VR:n tavoitteena on lisätä sähkövedon osuutta edelleen, mutta tämä edellyttää rataverkon sähköistämistyön jatkamista. Sähköveto mahdollistaa suuremmat kuormat vähemmällä junamäärällä, mikä tehostaa koko logistiikkaketjua ja pienentää edelleen energiankulutusta sekä päästöjä.

"Investoinnit kestävään liikenteeseen ovat ratkaisevia Suomen vientiteollisuuden kilpailukyvylle. Mitä enemmän tavaraa siirretään kulkemaan rautateillä, sitä tehokkaammin pienennetään myös liikenteen kokonaispäästöjä", VR:n Lehtonen sanoo.


VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu