Siirry sisältöön

Kesä asemahelppinä Helsingin päärautatieasemalla

Roosa ja Kaisa ovat työskennelleet kesän Helsingin päärautatieasemalla asemahelppeinä. Asemahelppien tärkein tehtävä on tittelin nimen mukaisesti auttaa asemalle saapuvia ja sieltä lähteviä matkustajia. Työ sisältää paljon erilaisia ihmiskohtaamisia, joten hyvä asiakaspalveluasenne ja auttamisenhalu ovat tehtävissä tärkeitä.

Helsingin päärautatieasemalla kulkee päivittäin todella paljon ihmisiä. Monet heistä vierailevat Helsingissä jopa ensimmäistä kertaa, ja useat kaipaavat neuvoa junien lähtöpaikoista ja -reiteistä. Asiakkaiden apuna asemalla on asemahelppejä, joiden tärkein tehtävä on auttaa ja neuvoa asemalla olevia asiakkaita.

 

Nuoria asemalla.

"Asiakaspalvelu on työtä, jota tehdään ihmiseltä ihmiselle. Tärkeintä on vilpitön halu auttaa."

Roosa, asemahelppi

 

Roosa: Työ on ihmiseltä ihmiselle, tärkeintä on halu auttaa

Työ päärautatieasemalla on ollut Roosalle hyvin mieluisaa. ”Minua viehättää se, että saan olla rautatieasemalla töissä. Rakastan tämän paikan tunnelmaa ja sitä, kuinka tämä on kaiken keskiössä ja aseman läpi kulkee päivittäin niin paljon ihmisiä. Rakennus on myös esteettisesti todella kaunis”, Roosa avaa. Hän kuvailee työn olevan ihmisiltä ihmisille -luonteista: tärkeintä on kohdata kukin asiakas heidän omilla ehdoillaan. ”Auttamistehtävä edellyttää sitä, että oikeasti kuuntelee. Vaikka kysymykset toistaisivat välillä itseään, on jokaisella kysymyksellä omat syynsä,” hän tarkentaa. Välillä työ vaatii kärsivällisyyttä, mutta oikealla asenteella kohdattuna myös toistuvat tilanteet ovat miellyttäviä molemmille osapuolille. ”Työssäni on parasta se, että saan vilpittömästi auttaa ihmisiä ja olla hyödyksi. Voin olla myös oma itseni työssä, ja pääsen kohtaamaan paljon mielenkiintoisia ihmisiä.”

Yllättäviäkin kohtaamisia asemalla 

Esimerkkinä auttamisesta Roosa nostaa esille tilanteen, jossa hän kipaisi liikuntarajoitteiselle rouvalle matkalipun R-Kioskilta. Vaikka tällaiset työtehtävät eivät ole osa varsinaista junahelpin työtä, auttaa Roosa mielellään avuntarpeessa olevia, jos vain tilanne sallii. Mieleenpainuvin muisto kesältä oli kuitenkin yllättävä lounas korvausbusseja ajavan linja-auton kuljettajan ja maailmankuulun muusikon kanssa. ”Kuka olisi uskonut, että saatan päätyä nepalilaiseen ravintolaan syömään lounasta yhdessä maailmankuulun trumpetistin kanssa!”, Roosa hehkuttaa. Tuttu linja-autonkuljettaja tunsi Suomessa vierailevan muusikon, ja oli kutsunut itsekin musiikkia tekevän Roosan kaksikon mukaan lounaalle. ”Se oli upeaa. Keskustelimme musiikista, ja soitin hänelle myös muutamia bändini demoja. Ehdottomasti kesän kohokohta!”

”Olen viihtynyt tässä työyhteisössä erinomaisesti, ja myös asiakkaat ovat olleet mahtavia. Junahelppinä työskenteleminen kiinnostaisi minua erittäin paljon, sillä se mahdollistaisi työn ihmisten kanssa samalla, kun pääsisin matkustamaan ympäri Suomea ja ihailemaan maisemia.”

Kaisa: Ihmisten kohtaaminen on parhaimmillaan enemmänkin, kuin vain asiakaspalvelutilanne

Kaisa on neuvonut ja auttanut asiakkaita asemalla koko kesän: kesäkuun alusta aina elokuun loppuun saakka. Helsingin päärautatieasemalla on ollut kesän aikana päivittäin useita asemahelppejä tarjoamassa apua matkustajille, ja he ovat saaneet paljon kiitosta läsnäolosta ja tehdystä työstä.

”Tykkään siitä, kun pääsen juttelemaan ihmisten kanssa kaikkialta maailmasta. Toinen äidinkieleni on espanja, ja olen jopa hieman yllättynyt siitä, kuinka paljon olen päässyt käyttämään sitä. Ihmiset yllättyvät todella positiivisesti, jos olen vaihtanut kielen yllättäen heidän äidinkieleensä”, kertoo Kaisa. Asiakkaiden kansainvälisyydestä kertoo myös se, että bussikorvauksille neuvomisen ohella reitti lentokentälle on kaikista kysytyin. Työ asemalla on opettanut myös viime syksynä Helsinkiin muuttaneelle Kaisalle junayhteyksien lisäksi paikallistuntemusta, sillä monia Helsingissä ensi kertaa vierailevia matkustajia kiinnostaa paikallisten vinkit. On ollut myös tilanteita, joissa yhteistä kieltä ei ole löytynyt lainkaan, mutta hyvällä asenteella ja avoimella mielellä nekin on selätetty: ”Onneksi hankalammistakin tilanteista on selvitty luovuudella - taikka sitten vaikka kädestä pitäen neuvomalla”, hymyilee Kaisa.

Työssä tärkeintä on ihmisten kohtaaminen, ja se on ensisijaisesti asiakaspalvelua. Lisäksi asemahelpit pitävät silmällä omaa työskentely-ympäristöään sekä sen siisteyttä ja turvallisuutta. Tarvittaessa vartijat hälytetään paikalle apuihin. Haastavia tilanteita ovat olleet esimerkiksi sellaisia, joissa asiakkaan matkatavarat ovat kadonneet tai junat ovat olleet myöhässä tai peruuntuneita. Tällaisissa tilanteissa asemahelpin työssä tarvitaan myös paineensietokykyä. ”Onneksi suurin osa ihmisistä on ymmärtäväisiä tällaisissakin tilanteissa. Tärkeää asemahelpin roolissa on se, että pysyy rauhallisena ja osaa kohdata ihmiset siinä tilanteessa.

”Olen viihtynyt täällä todella hyvin töissä, ja vastaavanlainen työ kiinnostaisi jatkossakin. Pidän asiakaspalvelutyöstä, ja kaiken summa kohtaamisen jälkeen on selkeästi iloinen asiakas, joka kiittää. Välillä toisen päivää voi piristää pienemmilläkin teoilla: juttelin tänään tovin henkilön kanssa ennen tämän junaan nousua, ja hän oli todella kiitollinen siitä, että sai juttuseuraa ennen matkaansa. Tykkään jutustella ihmisten kanssa, ja voinkin helposti tehdä sitä vaikka koko päivän.”

Asemahelppi Kaisa
"Pidän asiakaspalvelutyöstä, ja kaiken summa kohtaamisen jälkeen on selkeästi iloinen asiakas, joka kiittää."

Kaisa, asemahelppi
VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu