Siirry sisältöön
VR myy dieselvetureita

VR myy liikennekäyttöön soveltuvia dieselvetureita

VR laittaa jälleen myyntiin ylimääräistä dieselkalustoa: yhdeksän tavara- ja matkustajaliikenteeseen soveltuvaa dieselveturia. Veturit myydään muille alan toimijoille suljetussa huutokaupassa, johon ilmoittaudutaan etukäteen.

Tällä kertaa myyntiin tulee kaikkiaan kahdeksan Dv12-dieselveturia ja yksi Dr16-dieselveturi. VR haluaa edistää raidemarkkinan kasvua ja kilpailua Suomessa muun muassa luopumalla ylimääräisestä kalustosta.

Ilmoittautuminen yrityksille ja yhdistyksille suunnattuun, suljettuun huutokauppaan aukesi joulukuun 12. päivä ja oli auki tammikuun 2025 loppuun. Huutokauppaan ilmoittauduttiin etukäteen sähköpostitse lähetettävän ilmoittautumislomakkeen kautta.

VR järjestää esittelytilaisuuden myyntiprosessin etenemisestä ja kaluston katselmukset huutokauppaan osallistuville yrityksille ja yhdistyksille. Heille toimitetaan myös kauppaan liittyvät kaupalliset ehdot ja tekniset liitteet.

Veturiyksilöihin voi tutustua katselmuksissa 

Kullekin dieselveturille on määritelty huutokaupassa pohjahinta, riippuen veturin ja siihen investoitujen komponenttien ominaisuuksista, kunnosta ja arvosta. Vetureilla on edelleen käyttöarvoa myös VR:lle; toistaiseksi hyödynnämme osaa niistä tuotantokäytössä.

Myytävät dieselveturit ovat elinkaarensa loppupuolella, mutta niiden liikennekelpoisuutta voidaan jatkaa kunnossapidolla ja saneerauksilla. Osa vetureista on liikennekelpoisia sellaisenaan. Katselmuksissa voi tutustua tarkemmin myytäviin veturiyksilöihin.

VR on kehittänyt myyntiprosessia palautteen perusteella, ja ostajakandidaateilla on aiempaa laajemmat mahdollisuudet tutustua ja tarkistaa kalustoa ennen lopullisen tarjouksen jättämistä. Esimerkiksi veturin koeajo onnistuu tarvittaessa.

VR tuo tässä yhteydessä ensi kertaa huutokaupattavien viiden veturin rinnalla myytiin myös keväällä 2024 myymättä jääneet neljä dieselveturia.

Veturit myydään rautatieoperointiin Suomessa

Katselmuksissa esitellään saatavilla oleva huoltodokumentaatio, varaosat ja muut veturin liikennekäytön kannalta kriittiset kokonaisuudet. Lähtökohtana on, että kaikki operoinnin edellytykset säilyvät veturien uudella omistajalla mahdollisen kaupan myötä.

VR FleetCare tarjoaa huutokauppaan osallistuville ostajakandidaateille mahdollisuutta veturien varaosien sekä kunnossapitopalveluiden hankkimiseen. Ennen lopullisen tarjouksen jättämistä ostajalla on mahdollista määritellä varaosapaketti omien tarpeiden pohjalta. VR FleetCare hinnoittelee varaosapaketin erikseen ja pyrkii mahdollisuuksien mukaan sisällyttämään siihen kaikki ostajan määrittämät varaosat. Lähtökohtaisesti esimerkiksi telit tai ajomoottori on mahdollista sisällyttää varaosapakettiin.  

Myymme vetureita lähtökohtaisesti liikennekäyttöön alan muille toimijoille. Huutokauppaan ilmoittautuessa varmistetaan, että ostajakandidaatin tarkoituksena on rautatieoperointi Suomessa. Toimijalla tulee olla turvallisuusjohtamisjärjestelmä sekä kaluston kunnossapitoon liittyvä ECM-sertifikaatti tai -suunnitelma sen hankkimisesta.

Kaupan kohteena olevat veturit myydään siinä kunnossa kuin ne ovat sopimuksen allekirjoitushetkellä. VR ei myyjänä anna mitään takuuta kaupan kohteelle tai sen osille eikä vastaa ostajalle aiheutuneista välittömistä eikä välillisistä vahingoista sopimuksen allekirjoituksen jälkeen.

Tarkemmat sopimusehdot käydään läpi kaikkien myyntiprosessiin hyväksyttyjen ostajakandidaattien kanssa.

Huutokaupan alustava aikataulu

Ilmoittautuminen: 12/2024–01/2025

Katselmukset: 02/2025–03/2025

Huutokauppa avoinna tarjouksille: 04/2025

Huutokauppa sulkeutuu: 30.4.2025

Kaupan viimeistely: 05/2025

Kello asemalla

Ilmoittautuminen huutokauppaan

Huom! Ilmoittautuminen huutokauppaan on päättynyt tammikuussa. 

Lataa ohessa oleva PDF-ilmoittautumislomake ja täytä sen kaikki kohdat. Lähetä ilmoittautumislomake sekä kaupparekisteriote 31.1.2025 mennessä sähköpostiosoitteeseen [email protected]. Myyntiprosessiin hyväksytyt yritykset ja yhdistykset kutsutaan erilliseen esittelytilaisuuteen.  

Yleistä tietoa VR:n myytävistä veturityypeistä sekä pohjahinnat

Dv12-dieselveturi

  • Valmistusvuodet 1963–1984
  • Teho 1 000 kW
  • Suurin nopeus 85 km/h (T), 125 km/h (M)
  • Paino/akselipaino 66 t / 16,5 tn
  • Pituus 14 m 
Dv12-dieselveturi

Dr16-dieselveturi

  • Valmistusvuosi 1986–1992
  • Teho 1 500 kW
  • Suurin nopeus 140 km/h
  • Paino/akselipaino 82 t / 20,5 tn
  • Pituus 18 m
Dr16-dieselveturi
Dv12-dieselveturit
Yksilönumero Pohjahinta
2732 262 000 €
Valmistusvuosi: 1967
Edellinen peruskorjaus tai saneeraus tehty 2008
Telien huoltovälin erääntyminen 03/2025
Ajomoottorilla ajettu 51 tkm edellisen peruskorjauksen jälkeen
 
2634 241 000 €
Valmistusvuosi: 1977
Peruskorjausta tai saneerausta ei ole suoritettu
Telien huoltovälin erääntyminen 06/2028
Päämoottorilla ajettu 98 tkm edellisen peruskorjauksen jälkeen
 
2646 198 000 €
Valmistusvuosi: 1978
Edellinen peruskorjaus tai saneeraus tehty 2018
Telien huoltovälin erääntyminen 07/2027
Päämoottorilla ajettu 120 tkm edellisen peruskorjauksen jälkeen
 
2731  
Valmistusvuosi: 1967
Edellinen peruskorjaus tai saneeraus tehty 2007
Telien huoltovälin erääntyminen 04/2025
Päämoottorilla ajettu 317 tkm edellisen peruskorjauksen jälkeen
45 000 €
2551 130 000 €
Valmistusvuosi: 1966
Edellinen peruskorjaus tai saneeraus tehty 2005
Telien huoltovälin erääntyminen 08/2025
Päämoottorilla ajettu 535 tkm edellisen peruskorjauksen jälkeen
 
2620 85 000 €
Valmistusvuosi: 1975
Peruskorjausta tai saneerausta ei ole suoritettu
Telien huoltovälin erääntyminen 09/2025
Päämoottorilla ajettu 571 edellisen peruskorjauksen jälkeen
 
2607 132 000 €
Valmistusvuosi: 1974
Edellinen peruskorjaus tai saneeraus tehty 2009
Telien huoltovälin erääntyminen 06/2028
Päämoottorilla ajettu 557 tkm edellisen peruskorjauksen jälkeen
 
2640 45 000 €
Valmistusvuosi: 1977
Edellinen peruskorjaus tai saneeraus tehty 2015
Telien huoltovälin erääntyminen 06/2027
Päämoottorilla ajettu 478 tkm edellisen peruskorjauksen jälkeen
 
Dr16-dieselveturi
Yksilönumero Pohjahinta
2813 96 000 €
Valmistusvuosi: 1991
Peruskorjausta tai saneerausta ei ole suoritettu
Telien huoltovälin erääntyminen 06/2027
Päämoottorilla ajettu 231 tkm edellisen peruskorjauksen jälkeen
 

Lisää vetokalustoa lähivuosina myyntiin

Tulevina vuosina tulee myyntiin lisää liikenteeseen soveltuvaa Dr16- ja Dv12-kalustoa sekä mahdollisesti myös muuta kalustoa, kuten logistiikan ja henkilöliikenteen vaunuja. Dv12-vetureita on suunniteltu käytettävän 2030-luvun alkupuolelle saakka, ja Dr16-vetureiden käytön on suunniteltu loppuvan lähivuosina. Vuosittain myytävän kaluston määrä riippuu käynnissä olevien kalustohankintojen etenemisestä ja kuljetusten kysynnän vaihtelusta.

 

 

VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu