VR myy liikennekäyttöön soveltuvia dieselvetureita
Tällä kertaa myyntiin tulee kaikkiaan kahdeksan Dv12-dieselveturia ja yksi Dr16-dieselveturi. VR haluaa edistää raidemarkkinan kasvua ja kilpailua Suomessa muun muassa luopumalla ylimääräisestä kalustosta.
Ilmoittautuminen yrityksille ja yhdistyksille suunnattuun, suljettuun huutokauppaan aukesi joulukuun 12. päivä ja oli auki tammikuun 2025 loppuun. Huutokauppaan ilmoittauduttiin etukäteen sähköpostitse lähetettävän ilmoittautumislomakkeen kautta.
VR järjestää esittelytilaisuuden myyntiprosessin etenemisestä ja kaluston katselmukset huutokauppaan osallistuville yrityksille ja yhdistyksille. Heille toimitetaan myös kauppaan liittyvät kaupalliset ehdot ja tekniset liitteet.
Veturiyksilöihin voi tutustua katselmuksissa
Kullekin dieselveturille on määritelty huutokaupassa pohjahinta, riippuen veturin ja siihen investoitujen komponenttien ominaisuuksista, kunnosta ja arvosta. Vetureilla on edelleen käyttöarvoa myös VR:lle; toistaiseksi hyödynnämme osaa niistä tuotantokäytössä.
Myytävät dieselveturit ovat elinkaarensa loppupuolella, mutta niiden liikennekelpoisuutta voidaan jatkaa kunnossapidolla ja saneerauksilla. Osa vetureista on liikennekelpoisia sellaisenaan. Katselmuksissa voi tutustua tarkemmin myytäviin veturiyksilöihin.
VR on kehittänyt myyntiprosessia palautteen perusteella, ja ostajakandidaateilla on aiempaa laajemmat mahdollisuudet tutustua ja tarkistaa kalustoa ennen lopullisen tarjouksen jättämistä. Esimerkiksi veturin koeajo onnistuu tarvittaessa.
VR tuo tässä yhteydessä ensi kertaa huutokaupattavien viiden veturin rinnalla myytiin myös keväällä 2024 myymättä jääneet neljä dieselveturia.
Veturit myydään rautatieoperointiin Suomessa
Katselmuksissa esitellään saatavilla oleva huoltodokumentaatio, varaosat ja muut veturin liikennekäytön kannalta kriittiset kokonaisuudet. Lähtökohtana on, että kaikki operoinnin edellytykset säilyvät veturien uudella omistajalla mahdollisen kaupan myötä.
VR FleetCare tarjoaa huutokauppaan osallistuville ostajakandidaateille mahdollisuutta veturien varaosien sekä kunnossapitopalveluiden hankkimiseen. Ennen lopullisen tarjouksen jättämistä ostajalla on mahdollista määritellä varaosapaketti omien tarpeiden pohjalta. VR FleetCare hinnoittelee varaosapaketin erikseen ja pyrkii mahdollisuuksien mukaan sisällyttämään siihen kaikki ostajan määrittämät varaosat. Lähtökohtaisesti esimerkiksi telit tai ajomoottori on mahdollista sisällyttää varaosapakettiin.
Myymme vetureita lähtökohtaisesti liikennekäyttöön alan muille toimijoille. Huutokauppaan ilmoittautuessa varmistetaan, että ostajakandidaatin tarkoituksena on rautatieoperointi Suomessa. Toimijalla tulee olla turvallisuusjohtamisjärjestelmä sekä kaluston kunnossapitoon liittyvä ECM-sertifikaatti tai -suunnitelma sen hankkimisesta.
Kaupan kohteena olevat veturit myydään siinä kunnossa kuin ne ovat sopimuksen allekirjoitushetkellä. VR ei myyjänä anna mitään takuuta kaupan kohteelle tai sen osille eikä vastaa ostajalle aiheutuneista välittömistä eikä välillisistä vahingoista sopimuksen allekirjoituksen jälkeen.
Tarkemmat sopimusehdot käydään läpi kaikkien myyntiprosessiin hyväksyttyjen ostajakandidaattien kanssa.
Lisätiedot:
Lisätietoja myyntiprosessista antaa VR:n kalustojohtaja Joonas Roivainen, [email protected]
Mediatiedote 12.12.2024: VR myy jälleen dieselvetureita liikennekäyttöön
Mediatiedote 13.11.2023: VR myy ylimääräisiä dieselvetureita
Huutokaupan alustava aikataulu
Ilmoittautuminen: 12/2024–01/2025
Katselmukset: 02/2025–03/2025
Huutokauppa avoinna tarjouksille: 04/2025
Huutokauppa sulkeutuu: 30.4.2025
Kaupan viimeistely: 05/2025

Ilmoittautuminen huutokauppaan
Huom! Ilmoittautuminen huutokauppaan on päättynyt tammikuussa.
Lataa ohessa oleva PDF-ilmoittautumislomake ja täytä sen kaikki kohdat. Lähetä ilmoittautumislomake sekä kaupparekisteriote 31.1.2025 mennessä sähköpostiosoitteeseen [email protected]. Myyntiprosessiin hyväksytyt yritykset ja yhdistykset kutsutaan erilliseen esittelytilaisuuteen.
Yleistä tietoa VR:n myytävistä veturityypeistä sekä pohjahinnat
Dv12-dieselveturi
- Valmistusvuodet 1963–1984
- Teho 1 000 kW
- Suurin nopeus 85 km/h (T), 125 km/h (M)
- Paino/akselipaino 66 t / 16,5 tn
- Pituus 14 m

Dr16-dieselveturi
- Valmistusvuosi 1986–1992
- Teho 1 500 kW
- Suurin nopeus 140 km/h
- Paino/akselipaino 82 t / 20,5 tn
- Pituus 18 m

Dv12-dieselveturit | |
---|---|
Yksilönumero | Pohjahinta |
2732 | 262 000 € |
Valmistusvuosi: 1967 Edellinen peruskorjaus tai saneeraus tehty 2008 Telien huoltovälin erääntyminen 03/2025 Ajomoottorilla ajettu 51 tkm edellisen peruskorjauksen jälkeen |
|
2634 | 241 000 € |
Valmistusvuosi: 1977 Peruskorjausta tai saneerausta ei ole suoritettu Telien huoltovälin erääntyminen 06/2028 Päämoottorilla ajettu 98 tkm edellisen peruskorjauksen jälkeen |
|
2646 | 198 000 € |
Valmistusvuosi: 1978 Edellinen peruskorjaus tai saneeraus tehty 2018 Telien huoltovälin erääntyminen 07/2027 Päämoottorilla ajettu 120 tkm edellisen peruskorjauksen jälkeen |
|
2731 | |
Valmistusvuosi: 1967 Edellinen peruskorjaus tai saneeraus tehty 2007 Telien huoltovälin erääntyminen 04/2025 Päämoottorilla ajettu 317 tkm edellisen peruskorjauksen jälkeen |
45 000 € |
2551 | 130 000 € |
Valmistusvuosi: 1966 Edellinen peruskorjaus tai saneeraus tehty 2005 Telien huoltovälin erääntyminen 08/2025 Päämoottorilla ajettu 535 tkm edellisen peruskorjauksen jälkeen |
|
2620 | 85 000 € |
Valmistusvuosi: 1975 Peruskorjausta tai saneerausta ei ole suoritettu Telien huoltovälin erääntyminen 09/2025 Päämoottorilla ajettu 571 edellisen peruskorjauksen jälkeen |
|
2607 | 132 000 € |
Valmistusvuosi: 1974 Edellinen peruskorjaus tai saneeraus tehty 2009 Telien huoltovälin erääntyminen 06/2028 Päämoottorilla ajettu 557 tkm edellisen peruskorjauksen jälkeen |
|
2640 | 45 000 € |
Valmistusvuosi: 1977 Edellinen peruskorjaus tai saneeraus tehty 2015 Telien huoltovälin erääntyminen 06/2027 Päämoottorilla ajettu 478 tkm edellisen peruskorjauksen jälkeen |
Dr16-dieselveturi | |
---|---|
Yksilönumero | Pohjahinta |
2813 | 96 000 € |
Valmistusvuosi: 1991 Peruskorjausta tai saneerausta ei ole suoritettu Telien huoltovälin erääntyminen 06/2027 Päämoottorilla ajettu 231 tkm edellisen peruskorjauksen jälkeen |
Lisää vetokalustoa lähivuosina myyntiin
Tulevina vuosina tulee myyntiin lisää liikenteeseen soveltuvaa Dr16- ja Dv12-kalustoa sekä mahdollisesti myös muuta kalustoa, kuten logistiikan ja henkilöliikenteen vaunuja. Dv12-vetureita on suunniteltu käytettävän 2030-luvun alkupuolelle saakka, ja Dr16-vetureiden käytön on suunniteltu loppuvan lähivuosina. Vuosittain myytävän kaluston määrä riippuu käynnissä olevien kalustohankintojen etenemisestä ja kuljetusten kysynnän vaihtelusta.