Nainen työskentelee junassa

Kysymyksiä ja vastauksia juna-wifistä

Miksi verkkoyhteydet eivät aina toimi junissa?

Junien verkkoyhteyksien suurin haaste on siinä, että rataverkon varrella on edelleen paljon heikon kuuluvuuden alueita, joissa ei ole riittävää signaalia toimiviin puhelin- ja internetyhteyksiin. Maanteillä verkko toimii junia paremmin, koska maanteiden varsilla löytyy tiheämmin teleoperaattoreiden tukiasemia. Syrjäisemmille rataosuuksille ei valitettavasti ole syntynyt kattavaa teleoperaattoreiden verkkokapasiteettia riittävän kaupallisen kysynnän puuttuessa.

Mitä VR on tehnyt verkkoyhteyksien parantamiseksi?

VR on investoinut junien verkkoteknologiaan ja junaverkon parantamiseen noin viisi miljoonaa euroa. Viisi kertaa nopeampi ja tasalaatuisempi ”Uusi VR-wifi” -verkko löytyy tällä hetkellä lähes kaikista kaukoliikenteen junista. Verkkomme on ilmainen ja kaikille tarkoitettu. Uuden juna-wifin vaikutukset näkyvät jo nyt myönteisesti asiakastutkimuksissamme.

Tämän lisäksi testaamme laserointitekniikalla junan ikkunoihin poltettavaa kuviointia, joka parantaisi ikkunoiden radiosignaalin läpäisevyyttä. Tällä hetkellä VR:n junissa on operaattoreiden omistamat toistimet heille, jotka eivät halua käyttää juna-wifiä. Toistimilla voidaan parantaa asiakkaiden puhelimien kuuluvuutta ja mobiilidatan toimintaa junan sisällä. Näemme, että ikkunoiden RF-laserointi tulee korvaamaan toistimien tarpeen, ja uusissa kaukojunissa laserointia jo hyödynnetään. Kuitenkin on huomioitava, ettei ikkunoiden käsittelykään korjaa tilannetta alueilla, joilla ei ole signaalia, mitä vahvistaa.

Olemme VR:llä sitoutuneet parantamaan junien tietoliikenneyhteyksiä, mutta keinot, joilla kykenemme asiaa edistämään, eivät yksin riitä takaamaan toimivaa yhteyttä koko matkan ajaksi. Jatkamme aktiivista keskustelua teleoperaattoreiden, valtion, kuntien ja viranomaisten kanssa, jotta radan varteen saataisiin enemmän mastoja ja tukiasemia ja myös radanvarren laajakaistaverkkoa kehitettyä.

Voisiko verkkoyhteyksiä parantaa käyttämällä satelliittiyhteyksiä (Starlink)?

VR:n uusittu wifi-laitteisto on yhteensopiva satelliittiteknologian kanssa, ja seuraamme aktiivisesti teknologioiden kehitystä. Lentokoneet hyödyntävät satelliittiyhteyksiä, jotka tarjoavat laajemman peiton ilmassa. Junat taas liikkuvat maastossa ja usein katvealueilla, missä esimerkiksi tunnelit ja muut esteet voivat häiritä yhteyksiä maanpäällisiin tukiasemiin. Satelliittiyhteyksien kattavuus (peitto) Suomessa ei ole toistaiseksi riittävällä tasolla, jotta se voisi ratkaista nykyisen kuuluvuusongelman. Toisin sanoen satelliittiyhteys ei vielä ole yhtä hyvä kuin operaattoreiden tarjoama yhteys. Lisätietoja satelliittiyhteyksistä löytyy esimerkiksi täältä

Miten junamatkustajien verkkoyhteyksiä sitten voitaisiin parantaa?

Katvealueet ovat suurin ongelma junien verkkoyhteyksille. Katvealueille tarvitaan lisää uusia teleoperaattoreiden tukimastoja ja tiedonsiirtokapasiteettia, jotta verkkoyhteydet ratojen varsilla olisivat riittävän toimivia. Harvaan asutuille seuduille ei kuitenkaan ole syntynyt kattavaa verkkokapasiteettia riittävän kysynnän puuttuessa. Junien verkkoyhteyksien kehittäminen katvealueilla edellyttääkin yhteistyötä teleoperaattoreiden, valtion, kuntien ja viranomaisten kanssa.

Pitäisikö VR:n itse rakennuttaa telemastoja katvealueiden vähentämiseksi?

Telemastojen rakentaminen ei kuulu VR:n eikä muidenkaan liikenneoperaattoreiden vastuulle. Tämä tehtävä kuuluu teleoperaattoreille, mutta harvaan asutuille seuduille ei ole syntynyt kattavaa verkkokapasiteettia riittävän kysynnän puuttuessa. Junien verkkoyhteyksien kehittäminen katvealueilla edellyttääkin yhteistyötä teleoperaattoreiden, valtion, kuntien ja viranomaisten kanssa.

Missä pahimmat katvealueet ovat?

Olemme julkaisseet kuuluvuuskartan, joka näyttää verkon katvealueiden sijainnin ja keskimääräisen laadun edellisen 14 päivän ajalta. Sen avulla asiakas voi suunnitella matkanaikaista netinkäyttöään. Kartta auttaa esimerkiksi palaverien suunnittelussa rataosuuksille, missä verkko toimii parhaiten. Tukiasemien kattavuus on parhaalla tasolla suurten asutuskeskusten läheisyydessä, erityisesti Etelä-Suomessa.

Tukiasemien määrä ei kuitenkaan mene täysin yksi yhteen junan wifin toimivuuden kanssa, sillä junassa haasteena on se, että parhaimmillaan verkkoa käyttävät sadat matkustajat yhtä aikaa samalla, kun juna etenee nopealla vauhdilla tukiaseman alueelta toiselle.

Syrjäseuduilta löytyy katvealueita, mutta erityisesti hiljaisilla junavuoroilla verkkoyhteys saattaa silti toimia hyvin, kun alueella on myös vähemmän käyttäjiä ja kaista riittää myös junamatkustajien käyttöön.

VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu